Przejdź do głównej zawartości

Egzaminowanie kształtujące i podsumowujące

Egzaminy przeprowadza się... no właśnie po co? Jaki jest cel egzaminowania? Jakie są sposoby egzaminowania? Dzisiaj o dwóch podstawowych sposobach egzaminowania.

Egzaminowanie kształtujące (formative assessment)


Egzamin kształtujący informuje o przebiegu procesu uczenia się/nauczania.

  • Egzamin tego typu informuje uczącego się w jakim punkcie się obecnie znajduje w stosunku do założonych celów. 
  • Z reguły nie ma tu ocen tylko opis osiągnięć lub procentowe wyrażenie osiągnięć.

Egzaminowanie podsumowujące (sumative assessment)


Egzamin podsumowujący informuje o efektach uczenia się/nauczania.

  • Egzamin tego typu podsumowuje dotychczasowy etap nauki i decyduje o przyszłości kandydata, np. iczba zdobytych punktów wpływa na dostanie/niedostanie się do wymarzonej szkoły/uczelni. 
  • Celem egzaminu sumatywnego jest klasyfikacja i ocena - okeślenie kto jest lepszy, a kto jest gorszy. 

Który sposób lepszy?


Odpowiedź na pytanie czy lepsze jest ocenianie kształtujące czy podsumowujące zależy od kilku czynników. Jednym z najważniejszych jest zadnie sobie pytania: po co egzaminować? Jeśli chcemy klasyfikować, porównywać, wybierać najlepszych to najlepszym egzaminem jest egzamin sumatywny. Jeśli natomiast celem egzaminu ma być indywidualna informacja o postępach w nauce to lepszy jest egzamin formujący. Wydawać by się mogło, że egzamin formujący nie jest w stanie mobilizowac do nauki. Rzeczywistość jest jednak inna - badania pokazują, że jest bardzo silnym bodźcem motywującym do uczenia się.

W życiu potrzebne są oba egzaminy. Np. egzamin prawa jazdy jest klasycznym przykładem egzaminu sumatywnego. Zdający musi udowodnić, że opanował wszystkie minimalne wymagania potrzebne do bezpiecznej jazdy. Jednocześnie na zakończenie 3 klasy szkoły podstawowej zupełnie niepotrzebna jest klasyfikacja uczniów, a jedynie opis ich osiągnięć.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Cele dydaktyczne (=Cele ogólne)

Cele dydaktyczne  określają  intencje, dążenia, generalne zamiary procesu dydaktycznego . Dodatkowo   wyjaśniają istotę  i  wskazują kierunki   dążeń  nauczających jak i uczących się. W tym wpisie skupię się na celach ogólnych (czasami: głównych) i nie należy ich mylić z celami szczegółowymi (operacyjnymi). . Cechy celów ogólnych Dobre cele ogólne powinny charakteryzować się zarówno odpowiednią treścią jak i formą. Wyznaczone przez nas cele powinny być  realne, co znaczy, że powinny być osiągalne zarówno przez uczniów jak i możliwe do realizacji przez nauczycieli. Jeśli cel jest niemożliwy do osiągnięcia, to po co go stawiać? Jeśli cel jest trywialny i zbyt łatwy do osiągnięcia, to po co go wyznaczać? Cele powinny być  konkretne , nasycone treścią i dawać uczącym się informację czego powinni oczekiwać po danych zajęciach/kursie/programie. Cel zbyt ogólny niczego nie wnosi. Cel zbyt szczegółowy niepotrzebnie zawęża pole manewru zarówno dla uczących się jak i nauczających. Nie powinn

Teorie uczenia się: Behawioryzm (Część I)

Aby w pełni zrozumieć, co jest najważniejszym celem pracy nauczyciela warto postarać odpowiedzieć sobie na pytanie czym w rzeczywistości jest proces "uczenia się". Różne grupy naukowców, z różnych punktów widzenia, opisują czym jest "uczenie się" i starają się wyjaśnić jego mechanizmy. Aby pomóc w zrozumieniu istoty uczenia się z acznę od  przyjrzenia się teorii behawiorystycznej , która wyjaśnia proces  uczenia się z  biologicznego  punktu widzenia .  Znajomość teorii behawiorystycznej jest ważna dla dydaktyków przynajmniej z dwóch powodów: jest jedną z teorii wyjaśniających biologiczne mechanizmy procesu uczenia się efektem stosowania wiedzy behawiorystycznej jest specyficzne podejście do nauczania Zachowanie się można mierzyć metodami naukowymi Zachowanie się zwierzącia (czy też często używany synonim: behawior ) jest mierzalne, gdyż można zmierzyć długość drogi przebytej przez danego osobnika, policzyć liczbę wykonanych przez niego ruchów, zmierzyć c

Dydaktyka - nauka o uczeniu się i nauczaniu

Definicja Napiszę krótko - nie istnieje jedna, uniwersalna i w pełni akceptowalna definicja dydaktyki . W zależności od punktu widzenia dydaktykę można interpretować w rozmaity sposób, na przykład tak: 1. Dydaktyka to nauka zajmująca się badaniem procesów nauczania i uczenia się oraz badaniem  zależności między nimi. Inaczej można powiedzieć, że dydaktyka zajmuje się  kształceniem  i  samokształceniem . 2. W węższym znaczeniu dydaktyka to nauka badająca relacje zachodzące między nauczającym a uczącym się zachodząca w procesie kształcenia. Na tym blogu za podstawą definicję dydaktyki przyjąłem szerszą interpretację zaproponowaną w pierwszej definicji. Cele dydaktyki 1. Zgodnie z przyjętą szerszą definicją, dydaktyka jako nauka dąży do poznania procesów nauczania oraz uczenia się . Stara się zatem: opisać oba procesy Czym jest uczenie się? Czym jest nauczanie? zdefiniować zachodzące w nich prawidłowości Co charakteryzuje proces nauczania? Kiedy zachodzi uc