Egzaminy przeprowadza się... no właśnie po co? Jaki jest cel egzaminowania? Jakie są sposoby egzaminowania? Dzisiaj o dwóch podstawowych sposobach egzaminowania.
Egzamin kształtujący informuje o przebiegu procesu uczenia się/nauczania.
Egzaminowanie kształtujące (formative assessment)
Egzamin kształtujący informuje o przebiegu procesu uczenia się/nauczania.
- Egzamin tego typu informuje uczącego się w jakim punkcie się obecnie znajduje w stosunku do założonych celów.
- Z reguły nie ma tu ocen tylko opis osiągnięć lub procentowe wyrażenie osiągnięć.
Egzaminowanie podsumowujące (sumative assessment)
Egzamin podsumowujący informuje o efektach uczenia się/nauczania.
- Egzamin tego typu podsumowuje dotychczasowy etap nauki i decyduje o przyszłości kandydata, np. iczba zdobytych punktów wpływa na dostanie/niedostanie się do wymarzonej szkoły/uczelni.
- Celem egzaminu sumatywnego jest klasyfikacja i ocena - okeślenie kto jest lepszy, a kto jest gorszy.
Który sposób lepszy?
Odpowiedź na pytanie czy lepsze jest ocenianie kształtujące czy podsumowujące zależy od kilku czynników. Jednym z najważniejszych jest zadnie sobie pytania: po co egzaminować? Jeśli chcemy klasyfikować, porównywać, wybierać najlepszych to najlepszym egzaminem jest egzamin sumatywny. Jeśli natomiast celem egzaminu ma być indywidualna informacja o postępach w nauce to lepszy jest egzamin formujący. Wydawać by się mogło, że egzamin formujący nie jest w stanie mobilizowac do nauki. Rzeczywistość jest jednak inna - badania pokazują, że jest bardzo silnym bodźcem motywującym do uczenia się.
W życiu potrzebne są oba egzaminy. Np. egzamin prawa jazdy jest klasycznym przykładem egzaminu sumatywnego. Zdający musi udowodnić, że opanował wszystkie minimalne wymagania potrzebne do bezpiecznej jazdy. Jednocześnie na zakończenie 3 klasy szkoły podstawowej zupełnie niepotrzebna jest klasyfikacja uczniów, a jedynie opis ich osiągnięć.
Komentarze
Prześlij komentarz