Przejdź do głównej zawartości

Efektywne nauczanie, czyli o tym jak być dobrym nauczycielem

Jako nauczyciele, często zadajmy sobie pytanie: czy jesteśmy dobrymi nauczycielami? No właśnie, kiedy jesteśmy "dobrymi nauczycielami"?
  • czy wtedy, kiedy przygotujemy znakomity scenariusz interaktywnej lekcji? 
  • a może po porywającym ducha wykładzie?
  • czy wtedy, kiedy uczniowie będą używać współczesnych technologii?
  • a może wtedy, kiedy uczniowie muszą realizować projekt? 
  • lub gdy będziemy używali dużych dawek humoru?
  • alo wszystkim rozdawali dobre stopnie?
Każdy z nas może dodać jeszcze wiele sytuacji, o których możemy powiedzieć, że były przykładami dobrego nauczania. Zastanówmy się jednak, czy rzeczywiście są to przykłady DOBREGO nauczania?

Efektywne nauczanie wyzwala proces uczenia się i nim kieruje 

Zgodnie z powyższym twierdzeniem podstawowym celem naszej pracy jest uruchomienie i sukcesywne wzmacnianie procesu uczenia się. Nie na zasadzie nakazów, ale w postaci skutecznej zachęty dla uczących się.

Efektywne nauczanie możemy osiągnąć za  pomocą lekcji interaktywnej, intrygującego wykładu, czy pobudzającego projektu. Możemy osiągnąć, ale nie zawsze osiągamy... Czy będziemy używali technik cyfrowych czy klasycznej wersji drukowanej podręcznika ma właściwie drugorzędne znaczenie. W nauczaniu nie metoda jest najważniejsza- najważniejsze jest zrozumienie, że celem naszej pracy jest skuteczne uczenie się naszych uczniów.

Pułapka powierzchownego rozumienia

Czy jeśli uda się pobudzić proces uczenia się to już wówczas nauczanie można uznać za efektywne?

Zanalizujmy taki przykład:

Surowy nauczyciel. Dużo wymaga, bardzo ostro ocenia. Stosuje krytykę i naganę Prawie nigdy się nie uśmiecha. Przed zajęciami większość uczniów drży ze strachu. Na lekcji jest spokój. Jego uczniowie osiągają dobre wyniki. Widzimy tu typowy przykład behawiorystycznego podejścia do nauczania: metoda "kary i nagrody". Czy jednak jest to typ nauczania do którego dążymy?

Istotnie, zachodzi uczenie się - ale czego? Z pewnością zachodzi tu uczenie się treści. Może nawet uczenie się postaw: szacunek dla starszych. A co z kreatywnością? Jak uczy się współdziałania w grpie? Życia w społeczeństwie? Jaki jest rzeczywisty efekt takiego podejścia do nauczania. Czego RZECZYWIŚCIE uczą się uczniowie? I czym się różnią metody takiego nauczyciela od tresury?

Efektywnośc nauczania jest tylko jednym z elementów skomplikowanej, wielowarstwowej dei "dobrego nauczyciela"

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Cele dydaktyczne (=Cele ogólne)

Cele dydaktyczne  określają  intencje, dążenia, generalne zamiary procesu dydaktycznego . Dodatkowo   wyjaśniają istotę  i  wskazują kierunki   dążeń  nauczających jak i uczących się. W tym wpisie skupię się na celach ogólnych (czasami: głównych) i nie należy ich mylić z celami szczegółowymi (operacyjnymi). . Cechy celów ogólnych Dobre cele ogólne powinny charakteryzować się zarówno odpowiednią treścią jak i formą. Wyznaczone przez nas cele powinny być  realne, co znaczy, że powinny być osiągalne zarówno przez uczniów jak i możliwe do realizacji przez nauczycieli. Jeśli cel jest niemożliwy do osiągnięcia, to po co go stawiać? Jeśli cel jest trywialny i zbyt łatwy do osiągnięcia, to po co go wyznaczać? Cele powinny być  konkretne , nasycone treścią i dawać uczącym się informację czego powinni oczekiwać po danych zajęciach/kursie/programie. Cel zbyt ogólny niczego nie wnosi. Cel zbyt szczegółowy niepotrzebnie zawęża pole manewru zarówno dla uczących się jak i nauczających. Nie powinn

Teorie uczenia się: Behawioryzm (Część I)

Aby w pełni zrozumieć, co jest najważniejszym celem pracy nauczyciela warto postarać odpowiedzieć sobie na pytanie czym w rzeczywistości jest proces "uczenia się". Różne grupy naukowców, z różnych punktów widzenia, opisują czym jest "uczenie się" i starają się wyjaśnić jego mechanizmy. Aby pomóc w zrozumieniu istoty uczenia się z acznę od  przyjrzenia się teorii behawiorystycznej , która wyjaśnia proces  uczenia się z  biologicznego  punktu widzenia .  Znajomość teorii behawiorystycznej jest ważna dla dydaktyków przynajmniej z dwóch powodów: jest jedną z teorii wyjaśniających biologiczne mechanizmy procesu uczenia się efektem stosowania wiedzy behawiorystycznej jest specyficzne podejście do nauczania Zachowanie się można mierzyć metodami naukowymi Zachowanie się zwierzącia (czy też często używany synonim: behawior ) jest mierzalne, gdyż można zmierzyć długość drogi przebytej przez danego osobnika, policzyć liczbę wykonanych przez niego ruchów, zmierzyć c

Dydaktyka - nauka o uczeniu się i nauczaniu

Definicja Napiszę krótko - nie istnieje jedna, uniwersalna i w pełni akceptowalna definicja dydaktyki . W zależności od punktu widzenia dydaktykę można interpretować w rozmaity sposób, na przykład tak: 1. Dydaktyka to nauka zajmująca się badaniem procesów nauczania i uczenia się oraz badaniem  zależności między nimi. Inaczej można powiedzieć, że dydaktyka zajmuje się  kształceniem  i  samokształceniem . 2. W węższym znaczeniu dydaktyka to nauka badająca relacje zachodzące między nauczającym a uczącym się zachodząca w procesie kształcenia. Na tym blogu za podstawą definicję dydaktyki przyjąłem szerszą interpretację zaproponowaną w pierwszej definicji. Cele dydaktyki 1. Zgodnie z przyjętą szerszą definicją, dydaktyka jako nauka dąży do poznania procesów nauczania oraz uczenia się . Stara się zatem: opisać oba procesy Czym jest uczenie się? Czym jest nauczanie? zdefiniować zachodzące w nich prawidłowości Co charakteryzuje proces nauczania? Kiedy zachodzi uc